Kan je bitterkoekjes maken zonder amandelen?

Of zijn het dan geen bitterkoekjes meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (3)

Een bitterkoekje is een koekje dat bestaat uit een mengsel van gemalen bittere amandelen, kristalsuiker en eiwit.

Zonder de bittere amandelen, is het niet echt meer een bitterkoekje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ontdek net dat je in plaats van amandelen ook wel het binnenste van abrikozenpitten kan gebruiken als goedkoop alternatief.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de abrikoos is een 'broertje' van de amandel. Maar in banketbakkersspijs worden er wel eens peulvruchten gebruikt i.p.v. abrikozenpitten of amandelen. Ik ben nog eens benieuwd hoe ze dat doen.. (witte bonen met suiker?)
In bitterkoekjes worden gepelde zoete amandelen , en gepelde bittere amandelen verwerkt. Die bittere amandelen geven de specifieke smaak.
Dus nee, zonder amandelen, geen bitterkoekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder amandelen geen echte bitterkoekjes. Maar probeer te experimenteren! Probeer het eens met pecannoten of (goddelijke!) macadamianoten.. Misschien is dat nog wel lekkerder.

En als het viezer is, 'halen we toch gewoon patat' (de uitspraak van mijn vrien als ik voor de zoveelste keer weer een raar experiment uit de oven haal..)

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja! Een flinke scheut amaretto geeft een hele goeie 'bitterkoekjessmaak'..